Pravidelnou cyklistikou proti stresu a depresi

Rozhodli jste se s příchodem jara sednout na kolo nebo stále váháte nad výběrem vhodného druhu pohybové aktivity, která prospěje vašemu tělu i psychice? Dejte šanci kolu. Můžete si jím zkrátit cestu do práce nebo objevovat blízké či vzdálenější okolí.

Zdravotních benefitů cyklistiky je nepočítaně

Cyklistika je kardio cvičení spojeno s mnoha zdravotními výhodami. Posiluje zdraví kardiovaskulárního systému, snižuje krevní tlak a cholesterol v krvi, podporuje vyplavování toxických látek, pomáhá spalovat přebytečnou energii, zlepšuje kondici, posiluje kosti, zvyšuje obranyschopnost atd. Jenže jízda na kole je i prostředek, který vám pomůže ventilovat se po náročném dni v práci a lépe zvládat stresové situace.

Cyklistika snižuje stres

Je dokázáno, že pravidelné aerobní cvičení má významný vliv na psychiku, zmírňuje stres, depresi i úzkost. Při cyklistice se snižuje hladina stresových hormonů a naopak dochází k uvolňování hormonů štěstí, které zlepšují náladu.Kromě toho se člověk soustředí nejen na pohyb, ale i na okolní prostředí, tedy alespoň na chvíli zapomíná na starosti běžného dne a uklidní se. Ke zvýšenému uvolňování endorfinů dochází zhruba po 15-20 minutách aktivního pohybu. Blahodárně účinky na psychiku má i čerstvý vzduch a sluneční světlo.

Máte problém se soustředěním? I při cyklistice dochází k podpoře krevního oběhu a tím i ke zlepšení zásobování mozku kyslíkem. To se projevuje například lepší koncentrací.

cycle-2-work-image1

Kolik a jak často?

Podle odborníků má 45-60 minut strávených aktivním pohybem, tedy i cyklistikou, třikrát do týdne podobné účinky na psychiku jako antidepresiva. Potvrzuje to studie odborníků z Durham University se sídlem v Severní Karolíně. Do výzkumu zapojili lidí starších 50 let, jejichž oficiální diagnóza zněla deprese.

Rozdělili je do tří skupin, přičemž první z nich léčili antidepresivy. Druhá skupina sice také užívala antidepresiva, ale navíc se i tři hodiny týdně věnovala aerobnímu cvičení. Třetí skupina se věnovala pouze aktivnímu pohybu. Víte, jaké byly výsledky? Ve všech třech skupinách došlo ke zmírnění deprese bez ohledu na způsob léčby.

Zajímavé však bylo hlavně to, že po deseti měsících se části pacientů deprese vrátila. Nejméně jich však bylo ve třetí skupině a to 9 procent, v druhé skupině 31 procent a v první až 39 procent.

Spočítejte si, kolik spálíte kalorií při jízdě na kole.